Friday, July 29, 2011

Nano : Cuci Muka

Asal aku nak tulis pasal cuci muka neh?? Gedik giler jantan neh nak cuci muka semua bagai... Lantak lah! Aku punya suka lah nak cuci muka keh tak.. muka aku kot, bukan muka ko! 

Bagi muka yang mempunyai masalah muka berminyak, digalakkan untuk memcuci muka 2 kali sehari tau! Bukan apa, nanti minyak tuh akan bertankung dalam rongga kulit dan bacteria akan membiak.. Mula lah tumbuh jerawat.. pastu gatal nak picik.. Mula lah heboh sakit la.. parut la.. Tuh lah.. dah suruh jaga tak nak..

Sekarang ma, semua orang kena pakai kot pencuci muka.. Cuaca sekarang banyak panas ma.. ape orang cakap, Global Warming ituh.. Kalau tak jaga, nanti kulit muka merah-merah pastu burn ma..

"Nano, ko pakai sunblock ae? Nampak kot beza tona muka ngan tengkuk"
Agak tersentap bila orang tanya aku begitu.. aku mane pernah jumpa sunblock cream lagi.. ini kan nak beli.. Apatah lagi nak pakai.. Selalu nya aku akan jawab macam neh:
"Tak lah!, aku pakai scrub jeh lah!"

Hari tuh aku pergi field trip kat Terengganu.. (nanti aku post cerita sal trip tuh) Cuaca panas jgk lah mase tuh.. Balik jeh,habis semua muka merah-merah... Berbakar lah.. 
"eh, muka ko tak burn pon nano.."

Nie lah dia pencuci muka yang aku pakai!
Meh sini aku nak cerita, aku pakai scrub sebenarnya.. Tau tak scrub tuh ape? Scrub tuh adalah nama untuk pencuci muka yang mengandungi bijik2 halus. Function dia untuk menanggalkan sel-sel mati akibat terbakar dan bintik-bintik hitam akibat takungan minyak pada rongga-rongga kulit. Lebih kurang macam tuh lah..

Aku dipekenalkan dengan scrub neh pon mase cari pencuci muka kat pasaraya..  Adalah akak promoter tuh promote..
"Adik nak cari pencuci yang macam mana? Whitening atau masalah minyak"
"Yang masalah minyak lah akak" (Buat ape nak whitening? kalo muka dah memang gelap, tak mau nyer jadi putih..)
" Pakai yang ini lah adik.. Yang ini pakai setiap hari.. (tunjuk pencuci muka yang biasa) yang ini lah org selalu buat 2 minggu sekali (tunjuk yang scrub nye)"
"herm... (lama jugak lah aku fikir.. kena pakai 2 sekali? agak lah.. bukan murah lah tuh.. his.. takpe lah. Beli jeh lah dua-dua.. Muka aku jugak) Kasi dua-dua lah akak"
"ok, camni ae.. Adik pakai yang biasa neh tiap hari.. yang scrub neh adik pakai ahad ngan rabu." (bagus giler akak neh.. siap ajar lagi camna nk guna)

Tapi aku x ikot sangat akak tuh bagitau.. Aku pakai ikut suka juga.. Pagi pakai yang biasa, malam baru pakai scrub tuh. kasi buang kulit mati yang terbakar mase siang hari itu.. 

Dah sebulan jugak lah aku pakai.. Hasilnya bole tahan lah.. Kena pakai selalu lah.. Aku tak cukup disiplin lagi sebenarnya nak memakai produk secara berkala.. Sebab tuh aku tak minat nak ambik supplier or vitamin.. Nanti mesti ade yang tertinggal.. Bila dah tinggal sekali.. Memang rasa nak tinggal banyak kali.. Hehehe

No comments:

Post a Comment