Wednesday, May 25, 2011

Sailormoon

"Dengan kuasa bulan,akan menghukummu!"


Kenal tak dialog neh? Kalau tak kenal, mesti tak tengok sailormoon... Hahaha... Masa aku kecik-kecik dulu rajin lah tengok.. sekarang dah tak dah.. Masa umur 5 6 tahun dulu, kartun ape yang aku tak tengok. Semua karton aku tengok. Diantaranya Dragon Ball, Barney and Friend, Along, Digimon, Pokemon dan banyak lagi. Haha... Masa aku cuti semesta yang hanya seminggu tuh (universiti aku pelik sikit), memang aku manfaatkan sepenuhnya... Tapi.. kebosanan jugak akhirnya... Lau bosan, aku tengok TV jeh.. 


Nak dijadikan cerita, pada suatu hari (21/5/2011) aku main kalih-kalih TV.. Maklumlah.. tengah bosan.. Maka tertengoklah aku kartun sailormoon neh... Hehehe.. Mula-mula tak nak tengok pon. Kalih lah channel lain.. semua cerita bosan. Layan lah sailormoon neh.. Nak mengimbau kenangan zaman kecik-kecik dahulu.. Apa lah menarik sangat cerita kartun neh, sampai aku minat giler.. Hem...  Layan... 






Starting pon aku dah tertarik.. Sebab ada lirik bahasa kebangsaan kat bawah itu.. Terkejut aku. tak ada bahasa jepun pon.. Ganas2...


Aku nak share sikit benda-benda menarik dengan sailormoon neh... Bagi aku menarik lah. Bagi korang aku tak tau...


Watak-watak dalam sailormoon.
semua nama superhero berdasarkan nama planet dalam sistem suria. 
sistem suria




Sailormoon- yang ini berunsur bulan.. Sebab tuh lah dialog dia macam neh:


"Dengan kuasa bulan,akan menghukummu!"


Sailor Moon- memang kuasa dia bulan jeh. Dia hanya mampu menukarkan raksasa menjadi bentuk asal mereka semula. Kalau lawan-lawan mesti kena ada pertolongan dari kawan- kawan dia.. herm...
Sailor Moon


Sailor Mercury- kuasa dia berunsur air. Herm, macam pelik jeh.. bukan planet utarid (mercury) paling dekat dengan matahari keh? Asal kuasa air? Api lah.. herm.. takpa, ikut jeh penulis..
Sailor Mercury




Sailor Venus- kuasa dia berunsur logam. macam rantai-rantai lah... Warna ada lah sama cam planet Zura sikit.. kuning-kuning gitu..


Sailor Venus


Sailor Mars- kuasa berunsur api. Planet pon dikenali sebangai planet merah.. Ok lah kaler merah.. masuk-masuk.. hehehe
Sailor Mars




Sailor Jupiter- kuasa berunsur semula jadi. seperti cuaca dan tumbuhan. Herm.. kuasa dia adalah kaitan dengan planet Musytari.. sebab planet neh banyak ribut taufan..
Sailor Jupiter




Sailor Saturn- mampu membatalkan kuasa musuh, kuasa pemulihan dan membina menghadang kuasa.. herm.. mungkin penulis mahu mengaitkan dengan gelang planet Zuhal kot... biarlah rahsia
Sailor Saturn


Sailor Uranus- mengawal unsur angin.Mostly komposisi planet Uranus adalah udara.. so, ada kaitan lah nie..
Sailor Uranus




Sailor Neptune- kuasa berunsurkan lautan seperti ombak besar. Planet neptun pon warna biru.. padan-padan..
sailor neptune




Sailor Pluto- kuasa mengawal pergerakan masa. Tak tau lah apa kaitannya ngan planet Pluto. Mungkin sebab Pluto planet (yang dulunya planet dan sekarang hanyalah bintang) last sekali kot...
Sailor Pluto




Costum superhero
macam baju uniform sekolah kat jepun jeh.. cuba skirt pendek lagi jeh.. Cara pertukaran dorang seksi lah.. hehehe... 


uniform sekolah jepun...
Tengok dari segi pakaian macam baju kelasi pon ada sikit-sikit kan. Mungkin sebab tuh panggil sailor moon.. sailor=kelasi... 
baju kelasi (sailor)
Tak larat nak cerita panjang-panjang.. Korang refer Wikipedia jeh for more information ae.. hehehe...



2 comments:

  1. hahaha.. cam pelik jeh.. pakai bju pengantin.. cmne nak lawan pengjahat???

    ReplyDelete