Monday, May 2, 2011

AutoCAD and Geomatics Class 2011

Entry kali ini pula mengenai AutoCAD and Geomatics Class (AGC) 2011. Class ini merupakan acara tahunan yang dilakukan oleh Ucity UTP. Tujuan aktiviti ini dilakuakn adalah untuk memberi pendedahan kepada pelajar-pelajar sekolah menengah mengenai profession Jurutera Awam (Asal ayat aku formal semacam neh?). Biasanya Ucity jemput sekolah-sekolah yang terdekat jeh. tak sangka pulak ada MRSM yang ambek bahagian sama. Setahu aku, budak-budak MRSM belajar semua belajar sains tulen. Mana ada ambik subjek lukisan kejuruteraan. Hem... 


Jeng!


Smart tak?


Tapi kan, apa kaitan aku dengan kelas ini ae? Hehehe.. Aku ditugaskan untuk menjadi facilitator untuk kelas AutoCAD. Hem.. Korang tau tak AutoCAD tuh apa? AutoCAD is Short form for Automatic Computer Aided Design. Software yang digunakan untuk mereka dan melakar lukisan 2D dan 3D. 
Nie lah dia AutoCAD

Ok. Nak cerita pengalaman menjadi faci yang tak berapa pakar. Masa kelas tuh, tak sempat pon ajar budak-budak lukisan 3D. Ajar dorang basic 2D sahaja. Modul pon lebih kurang sama dengan lecture note aku jeh. So, boleh lah ajar dorang. Ada juga lah yang tanya soalan pelik- pelik. Memang aku tak tau nak jawab pon. "Hem... Abang tak pastilah boleh ke tak..." Huhuhu... At least aku tak bagi harapan yang tinggi kat dorang yang kononnya aku nie expert giler. Padahal baru 4 bulan pegang AutoCAD. 
Nie aku tengah ajar lah nie.
Bajet expert...

Pastu ada lah sorang cikgu pengiring neh. Dia nak lukis lukisan isometrik. Pastu lak, aku cam lupa sikit-sikit. Aku dengan cikgu tu pon main test-test. Hehehe.. Akhirnya, jadi juga lukisan cikgu itu. Hehehe.. 

contoh lukisan isometrik
Memang penat giler! 2 jam satu sessi kelas. Pastu ada 3 sessi. 2 kelas berturut-turut, pastu sambung lepas lunch. Penat kot berdiri lelama. Dah lah tuh, terbongkok- bongkok nak tunjuk ajar dorang. Huhuhu... 

Rakan setugas dan anak-anak murid.
Baru aku sedar pengorbanan seorang guru dalam mengajar anak muridnya. Cuba korang bayangkan. Cikgu tuh ade kelas dari pagi sampai tengah hari. Mesti penatkan. Dah lah berdiri dari jeh tiap-tiap kelas. Duduk pun sekejap aja. Terima kasih guruku. Walaupun hari Guru lambat lagi. Tapi kira ok apa Hari Guru tiap-tiap hari. Hehehe.. 
Rakan setugas dan orang yang menjayakan event ini.

lompat!

1 comment:

  1. wah2.. hebat aa nano.. hee..
    semat2.. lame gak an ko x update blog.. haha
    >_<

    ReplyDelete