Thursday, February 10, 2011

Kes Buli Semasa Minggu Orentasi

Bila minggu orentasi jeh, semua orang takut. Takut kena buli. Benda ini sinonim sangat dengan masyarakat sekarang. Lebih-lebih lagi budak sekolah. Nak-nak sekolah asrama. Memang banyak betul kes buli ini. Aku rasa bertuah sangat lah. Coz aku tak lah kena buli kow-kow pun. Setakat sound-sound, kena marah, and kena phyco, tidak lah menyebabkan ada parut kat badan aku neh. Lau berparut pun, kesan parut jerawat jee... hehehe


Rasa nak cerite lah pengalaman tinggal kat sekolah asrama dulu.


Nak tau tak? teruskan membace!
MRSM Muadzam Shah


Aku masuk asrama masa form 4. Before that aku sekolah harian jeh. Pasal kes takut kena buli lah. Dah lah kecik-kecik masa tuh. huhuhu. Dengan result PMR yang memuaskan, aku pun masuk lah MRSM. Nama pun MRSM, mestilah kena duduk dalam hostel...


Nak jadikan cerita, nie lah kali pertama aku masuk asrama. Memang lah mula-mula rindu kat umah. Apa orang cakap, homesick? Ha! Homesick! Tapi lama-lama okey lah sikit. Mujur lah MRSM tuh tak lah jauh sangat dari rumah aku. average 25km. Lau rasa nak balik hujung minggu, call jeh lah parent. Isi borang outing, tulis outing bersama keluarga. Ayah aku pun datang ambil aku. hehehe. Anak emas lah kot.. hehehe


Hey, mostly aku balik ada sebab tau! Bukannya anak manja tau! Aku akan balik lau ada barang nak ambil or ada kerja nak guna komputer. Kalau aku balik rumah, mesti bawa balik makanan. Best giler sape yang jadi roomate aku. Dapat makan pulut.. rendang.. dadih.. dan beraneka masakan lah! Mak pesan," Bagilah kawan-kawan sebilik tau". Of coz lah kena bagi, mana larat aku nak makan semua benda itu sorang-sorang. huhuhu.


Citer sal minggu orentasi lak.
Maktab aku unik sikit. Nak elak pelajar trauma or what ever lah, mereka buh nama minggu orentasi ngan nama Minggu Jalinan Ukhwah. Trade mark die, Huluran Tanganmu Kusambut Mesra. Tak boleh pergi.. hehehe. Bukan main lagi nama semua tuh. Last2, sepanjang minggu tuh penat jeh. Full ngan program jeh


"Kami barisan Badan Wakil Pelajar nie, mintak satu jeh dari korang! Bile jumpa abang2, bagi salam! Kami bukan nak duit korang p0n! Kami tak pandang lah duit korang tuh! Kami nak korang respect jeh ngan kami!". Lebih kurang cam tuh kata-kata senior kat skolah dulu. Dah lah wat rollcall tengah-tengah malam. Pukul 12!. Aku nak tido lah weh! besok de program kul 8. Dah lah subuh wajib turun! Lame lak tuh korang wat. Sampai pukul 1! Penat tau.


But, I understand. That way U'all guna nak kuatkan kami dari segi mental dan fizikal. Thanks abang-abang! U give a challage! Aku takkan kuar dari asrama even what ever U'all buat kat aku! Aku pun kuat jugak lah!


Beberapa hari kemudian... "Korang dah mula tunjuk kurang ajar dengan kami ae. Ngan abang-abang buat tak kenal jeh! Bukan nak bagi salam!" Kena marah lagi.(T^T).. Tengah malam pula tuh. Macam mana aku nak tido? Huhuhu. Korang desperate sangat keh nak kami respect korang? Pandang kami cam nak makan kami jeh. Camne nak kami respect? Takut ada lah. Nak senyum pun takut. His!


Orang, biasa lah tuh. kita wat nie salah. kita wat tuh salah. Tak tau lah apa yang betul nyer. huhuhu.. 


Akhirnya! aku lepas jugak minggu orentasi yang penat cam ape ntah! Tak kena pukul pun... 
Aku berjaya buktikan yang aku cukup kuat nak tinggal kat hostel! Jangan pandang aku sebelah mata okey!

2 comments:

  1. Huhuhu,bdk mrsm terendak lg daebakk laahh weyhhh
    Maktab dlm kem tentera lah ktekn..

    ReplyDelete
  2. Saya ex MRSM tahun 1994/95. Tak sangka budaya buli masih ada di MRSM. Bila nak berubah tak tahu lah.

    ReplyDelete