Saturday, February 12, 2011

Feel Felt Fell Fall

llHahahaha... Empat-empat perkataan daripada mulut bangsa yang pernah menjajah Malaysia nie buat aku nak tergelak sambil guling-guling... Hehehehe


Kenapa dengan perkataan-perkataan tuh?


Sebenarnya, perkataan-perkataan tuh tak salah pon ngan korang. Cuma aku jeh yang bermasalah dengan perkataan tuh.


Feel & Fell - aku selalu salah eja feel (rasa). aku selalu eja fell. Sedih. Selalu jadi dalam karangan BI aku. That why lah BI aku susah nak dapat A... Huhuhuhu..


Felt - Aku tahu yang Felt tuh past tense. Tapi aku confiuse past tense untuk Feel or Fall... Huhuhu. Masa periksa, aku main taram jeh. Boleh lah kot dikira sebagai spelling error.


Fall - aku memang takde masalah pun ngan perkataan neh. Saje buh kat tajuk. Bagi sedap bunyi jeh.


Masa SPM, aku tak nak keliru, aku tulis empat-empat perkataan neh atas kertas soalan. Pastu aku ikut sense jeh. Lau betul, betul lah. Actually, tindakan aku neh lagi mengelirukan aku... Ntah apa ntah! Bahasa Inggeris buat aku serabut jeh!


So, aku nak remind kan diri aku sendiri! 


Feel tuh rasa! Tarik sikit bunyi tuh. Feeeeeeel. Ambik feeeeeel


Fell tuh past tense untuk Fall. Ko tendang 'a' tuh, ganti dengan 'e'. Orang putih suka guna 'e'. Past tense dorang pun banyak 'e'.
huruf yang dibuat dari kain FELT. Cantik tak?


Hopefully, lepas neh aku dah tak keliru lagi...


Hehehe!

No comments:

Post a Comment