Thursday, June 23, 2011

Karikartun Menghina Islam

1) Yang manakah merupakan kartun yang menghina Islam?


A)


B)



Jawapan: Herm.. xtau lah... Ape ae jawapan yang tepat? Tak boleh terburu jawab neh.. kena fikir dulu.. Jom kita check satu-satu.. 

A) Asal ade circle merah-merah tuh.. aku tengok biasa jeh.. Just nama Allah, Muhamad, Abdullah Badawi, Mahathir Muhamad... Tuh pon menghina Islam keh? Gambar tuh hanya ada Ulama dan Ulama Umno. Ulama tuh ade frame gamba tulisan Allah dan Muhamad, manakala Ulama Umno ada frame gamba tulisan Abdullah Badawi dan Mahathir Muhamad.

 Pada pendapat aku (mintak maaf kalau salah, mohon tunjuk ajar ae..), kartun nie cam nak bagitahu yang Ulama tuh bekerja untuk Islam manakala Ulama Umno bekerja untuk Abdullah Badawi dan Mahathir Muhamad. Kartun ini bukan menghina Islam tapi mengutuk Ulama Umno yang kerja mereka tidak tulus. Korang jangan cop aku pro-pembangkang kerajaan lak... aku cuma cakap apa yang aku nampak jeh. Aku tak memihak pada mana-mana pihak OK. 

B) Gamba ini menunjukkan seorang mangsa rogol yang pergi mengadu pada Penghulu Kampung dan Datok Polis. Apabila dia mengadu kat Tok Penghulu, Tok Penghulu tak layan kes dia dengan alasan video rakaman mangsa kena rogol tak bole jadi bukti sebab bukan orang. Eh! Tok Penghulu neh belajar kat mane ae? Sesuka jeh abaikan... Orang ada bukti, pie lah cari! Tak kan tuh pon nak saksi orang jugak.. mana ada orang kena rogol depan orang ramai. Perogol pon tau nak rogol orang dalam semak atau tempat tersembunyi. His.. kuno betol. Tindakkan polis ini bagus. Menggunakan bukti yag ada untuk menyelamatkan mangsa. 

Tapi kenapa nak cakap kartun nie menghina Islam? bagi aku, penulis nak cakap yang penghulu a.k.a ustaz neh, tak memahami ilmu fiqh (ilmu menentukan sesuatu hukum). Senang cakap ustaz tuh dah tak updated lah. Islam tidak menolak sains. Sebab Al-quran sendiri ade sains. Cari jeh lah bukti. Pastu jatuhkan hukuman pada perogol itu cara Islam. Sebatan syariah 100 kali kot (betulkan kalau salah.. plezz...). Bukan sebatan civil ok. sebatan civil kejam nak mampus. Korang pie lah cari buku pasal cara sebat syariah. 

Sebatan syariah perlu dilakukan di depan halayak ramai tau. Bertujuan supaya semua orang mengambil pengajaran dan si pelaku mesti malu kan... Kau! aku kena sebat depan orang ramai! awek cun tuh tengok aku kena sebat.. malu- malu.. tobat lepas nie aku tak buat... see, berkesan tak? Lau civilnyer, tak ada orang tau pon ko kena sebat.. Keluarga ko jeh tau. lau ko masuk berita, baru satu Malaysia tau. Parut maruah lagi berkesan dari parut bontot ko tuh...

So, bagi aku, kartun neh tak menghina Islam, tapi nak menghina tok penghulu tuh yang belajar ilmu fiqh tak habis. Islam dah cukup sempurna, cuma pelaksanaannya sahaja yang belum cukup sempurna (diri ini pon belum cukup sempurna.. huhuhu...). Islam itu menyeluruh.. Semua ada.. sosial, ekonomi, politik.. bak kata orang, Islam is away of life.. pengaruh idealogi sekular memang kuat (kekadang diri ini pon tersekular jugak.. huhuhu). Sebab itu la pelaksaan Islam secara menyeluruh belum sempurna (bila agaknya?).Lagi satu kan, macam mana orang yang kena rogol boleh rakam dia kena rogol? Kalau sempat ambik gamba pon, belom tentu jelas gamba muka perogol tuh. Baru nak snap gamba dah kena lempang dengan perogol. 

Jawapannya... susah nyer soalan neh! Korang pilih lah sendiri.. serabut aku.. nanti dah dapat jawapan bagitau aku ae...

Mohon maaf sangat kalau ada fakta yang salah.. Bagi teguran tau kalau ada salah silap..
~Saya budak baru belajar, kalo salah tolong tunjukkan.. lalalala~

2 comments:

  1. assalam..nk komen sket tentang yg ke-2 tu..sbnarnya bukan ustaz tu xupdated, tp org yg CREATE katun tu yg ntah pa2 ntah, mewatakkan seorg ustaz spaya cakap mcm tu.. sebenarnya ustaz tu bole ja bawak kes ni kepada pihak polis untuk ujian DNA sebagai bukti dan bla3.. tp kartunis tu buat cerita gitu seolah2 ustaz2 di negara kita xboleh diharap..

    cuba bayangkan, peranan ustaz2 zaman kini, diletakkan di masjid2, sekolah2 ajar agama, + pembaca doa majlis.. but yg laen2?? remember, ISLAM IS THE WAY OF LIFE.. dan ISLAM itu juga boleh dibuktikan dengan SAINS..

    btw, tahniah kerana alert dengan isu ni.. moga2, org di luar sana pun turut alert akan isu ni.. wallahualam.. :)

    ReplyDelete
  2. kan2.. pelukis tuh mungkin x paham keadaan sebenar kot... Sesuka jeh cakap camtuh.. Thanks respon.. agree gile ngn pandangan ko..

    ReplyDelete